Najtrudniejszy pierwszy (k)rok

Czy wiesz, że miesięcznie w Polsce otwiera się ok. 30 000 nowych firm? To oznacza, że codziennie powstaje ich około 1000. Większość firm otwartych dziś zamknie się zanim zacznie istnieć w świadomości klientów. Inne będą całkiem przeciętne przez wiele lat. Kilkudziesięciu będzie się wiodło bardzo dobrze. Jednak właściciele tylko kilku z nich zostaną milionerami! My, mimo kilku lat prowadzenia firmy do milionerów nie należymy:) Ciągle się rozwijamy. Z roku na rok zarabiamy więcej, jednak odnoszę wrażenie, że problemów również proporcjonalnie przybywa.

Początki zawsze są trudne. Pojawia się ekscytacja, duma ale też i strach. Niezależnie od stopnia przygotowania zawsze pojawia się niepewność. Nie znam nikogo, kto był w 100% pewien sukcesu.

Jak więc zacząć, by nie pozostawić niczego przypadkowi?

Jeżeli masz dużo pieniędzy, znajdź ludzi, którzy będą dla Ciebie pracować, tak byś zrealizował swój pomysł na biznes! Jest wiele instytucji, które zrzeszają ludzi z różnych branż. Na pewno znajdziesz firmę księgową czy doradcę biznesowego, który krok po kroku wyjaśni Ci jak postępować, byś osiągnął zamierzony cel.

Jeżeli jednak należysz do większości, tak jak i My, i owszem, posiadasz oszczędności ale nie są to miliony, i nie chciałbyś od razu zatrudniać kilku osób, musisz nabyć pewne umiejętności, które pomogą Ci w pierwszym etapie prowadzenia firmy. Nie jest też tak, że musisz wiedzieć wszystko i umieć wszystko. Każdy z Nas posiada pewne naturalne ukierunkowania. Ważne by być świadomym swoich słabych stron. Znam osoby, które na samą myśl o formalnościach związanych z ZUS i US dostają gęsiej skórki. Jest to dla nich bariera nie do przeskoczenia. Jeśli nie chcesz lub nie potrafisz zadbać samodzielnie o własną księgowość, dobrze byłoby to wiedzieć przed założeniem firmy. Masz wtedy czas, by znaleźć kogoś, kto na zasadzie outsorsingu ją poprowadzi. Dla KPIR nie będą to wygórowane kwoty. Znam przypadki gdzie stawki miesięczne za obsługę początkującej firmy to 50 złotych! Czasem nie warto się nadwyrężać, poświęcając czas na to co faktycznie przynosi Nam pieniądze.

Zastanów się co będzie lepsze: jednoosobowa działalność gospodarcza, czy spółka?

Moim zdaniem, łatwiej jest mieć wspólnika lub wspólników, na których można liczyć, rozkładając obowiązki ale i koszty prowadzenia firmy. Jednak nie zawsze łatwo jest znaleźć odpowiednie osoby, a wchodzenie w spółki z przypadkowymi ludźmi jest wielkim ryzykiem, więc czasem nie mamy wyboru i musimy założyć jednoosobową działalność.

Przede wszystkim rozpisz dokładnie koszty.

Rozeznaj koszty, te, które musisz ponieść jednorazowo na początku jak i te stałe- comiesięczne. Wylicz, ile produktów lub usług musisz sprzedać by wyjść na „zero” a ile by godziwie zarobić ( Bez sensu jest prowadzić firmę by zarabiać docelowo równowartość „najniższej krajowej”). Uwzględniając koszty warto pomyśleć, jak długo możemy pozwolić sobie na „rozkręcenie” firmy. Pamiętajmy, że mamy ograniczony budżet. Mając oszczędności i pomysł na biznes warto pomyśleć o tym, czy możemy ubiegać się o dofinansowanie z PUP na otwarcie działalności gospodarczej.
Może nam to ułatwić i pomóc pokryć większość kosztów początkowych.

Co jeszcze?

  • Sprawdź czy opłaca ci się zostać VAT-owcem, czy może lepiej skorzystać ze zwolnienia podmiotowego.
  • Przemyśl formę opodatkowania. Jest kilka opcji do wyboru. Wszystko zależy od tego, czego oczekujesz i jaką działalność będziesz prowadził.
  • Wybierz PKD . Kolejny bezsensowny obowiązek, jednak i w tym przypadku musisz dokonać właściwego wyboru.
  • Księgowość: Jeżeli wybierasz opcję z zewnętrzną księgowością, Jedyne co musisz zrobić to dostarczać do miesiąc do biura księgowego faktury. Jeśli postanowiłeś samodzielnie poprowadzić KPIR, musisz zakupić program księgowy. Jest oczywiście możliwe prowadzenie KPIR na papierowych blankietach czy w Excelu ale po co utrudniać sobie życie, skoro dostępne na rynku programy księgowe kosztują ok 250 PLN z wieczystą licencją.
  • Miejsce pracy. Na początku może to być biuro domowe, nawet fragment pokoju. Wszystko oczywiście zależy, czym będziesz się zajmował. Czasem to wystarczy,jednak gdy planujesz szerszą działalność handlową, przydałby się magazynek ( o ile będzie to sprzedaż wysyłkowa) lub lokal w dobrej lokalizacji ( jeśli sprzedaż detaliczna lub łączona). Przestrzeń Twojej pracy musi być na tyle duża i zorganizowana by dać Ci swobodę pracy.
  • Konto w Banku i abonament telefoniczny. Pamiętaj, prowadząc działalność gospodarczą jako klient masz dostęp do oferty zarówno dla firm jak i osób fizycznych. Założę się o skrzynkę dobrego piwa, że i do Ciebie po złożeniu wniosku do CEIDG zadzwoni ktoś ze świetną ofertą na abonament telefoniczny oraz prowadzenie konta w banku:) W zasadzie nie ma takiej potrzeby. Pewnie posiadasz swój prywatny rachunek bankowy oraz abonament telefoniczny, który i tak co miesiąc opłacasz. Nie ma obowiązku posiadania osobnego rachunku. Poza tym, niesie to za sobą dodatkowe koszty. Nie ma sensu przepłacać- tym bardziej na początku, kiedy każdy grosz się liczy!
  • Inne. Często do prowadzenia określonej działalności potrzebne jest zezwolenie- koncesja. Warto się tym zainteresować zanim postanowimy położyć na szali Nasze oszczędności. Czasem bywa tak, że koncesji takiej nie otrzymamy, a kiedy przed jej otrzymaniem poniesiemy nakłady, możemy ich już nie odzyskać. W przypadku gastronomii, salonu tatuażu czy kosmetycznego, potrzebujemy również zgody Sanepidu.

To zapewne nie wszystko. Pamiętaj, że każda firma jest inna. Możemy się wzorować na innych, ale to My sami mamy największy wpływ na finalny rezultat jakim jest być albo nie być Naszej firmy. To Nasze świadome decyzje mogą pomóc skierować Nasz biznes na ścieżkę sukcesu! Dlatego też zastanów się proszę nad tym co napisałem powyżej, nie po to, by odhaczyć kolejne punkty ale po to, by przygotować się jak najlepiej do prowadzenia własnej firmy.

Decyduj! Działaj!

About the author

Dawid

View all posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *